Oh, heerlijk, vermoeiend, nieuw lief

zondag 17 november 2013 Lies 10 Opmerkingen

Op een dag is het zover: je hebt een lief. In je hoofd weerklinken tegelijkertijd paasklokken, hallelujahs en hosanna's. Nooit zag je baas iemand gelukzaliger glimlachen tijdens de presentatie van zijn jaaractieplan. Nooit huppelde je vrolijker door het leven. Alles is anders, alles is super.

Maar daar komen al snel een paar kleine euvels op je pad.

1. Een megagroot agendaprobleem

Jij hebt als single uiteraard niet zielig thuis in je zetel zitten wachten op de ware. Wel integendeel. Het resultaat van je single-jaren: een bijzonder uitgebreide vriendenkring en alle daarbijhorende activiteiten =>je hebt eigenlijk niet zoveel gaatjes meer in je agenda. En die vrije momenten heb je hard nodig om je huishoudentje te beredderen of om eens even uit te blazen.

Jouw nieuw lief is uiteraard ook een interessante tiep met een boeiende job en tal van interesses en hobby's. En vrienden heeft hij ook, gelukkig maar. Om nog niet te spreken over zijn verbouwing, kinderen, uitgebreide familie, enz.

Resultaat: koortsachtig speuren naar een moment om elkaar te zien (een zeer interessante oefening als beide werkroosters totaal verschillen). Dat ook vinden ergens van 6 tot 8 's ochtends of van middernacht tot 6.

Je zou afspraken met vrienden kunnen afzeggen om je lief te kunnen zien, maar dat lijkt je niet zo verstandig. Diegenen die jou laten vallen zodra ze een lief hebben om als de relatie weer voorbij is terug te komen opdagen, daar heb je het niet zo voor. Dus doe je een ander niet aan wat je zelf niet wil.

Hem zijn kinderen laten verwaarlozen, da's ook geen optie. Net als die verbouwing stilleggen terwijl zijn hele huis nog een bouwwerf is. Of meteen al je entrée doen in heel zijn familie- en vriendenkring.

2. Gerust te stellen vrienden

Ja, het gebeurt je ook als single wel eens dat je sommige close vrienden eens een paar weken niet ziet. Maar oh wee als je ze een tijdje niet ziet en je vervolgens aankondigt dat je iemand hebt leren kennen. 'Ah, vandaar dat het een eeuwigheid geleden is dat ik je nog zag', klinkt het dan ietwat verongelijkt. Single vrienden, ze gunnen je het. Maar tegelijkertijd is er bij meer dan een toch de angst dat ze je niet vaak meer te zien zullen krijgen. Om iedereen gerust te stellen, ga je voortaan dus eerder een keertje meer dan een keertje minder langs. Elk vrij moment wordt volgepropt.


3. Geen slaap meer

Ofwel slaap je alleen en dan raast de adrenaline door je lijft en denk je aan je lief => je staat 's morgens moe op.

Ofwel slaap je samen met je lief en dan slaap je eigenlijk ook niet veel. Is het niet omdat er nog zoveel te ontdekken valt en de nachten samen zo schaars zijn, dan is het wel omdat hij snurkt, heel het donsdeken naar zijn kant trekt of je het gewoon te warm hebt met je nooit afkoelend lief kersenpitkussentje aan je zij => je bent 's morgens kapot.

Resultaat van alle hierboven beschreven fenomenen: binnen de kortste keren ben je compleet oververmoeid en ziet je huis eruit alsof er net een bom is gevallen.

Een nieuw lief: heerlijk, maar o zo vermoeiend.


PS: beste vrienden, voor ik mails krijg vol paasklokkengelui, hallelujahs en hosanna's, dit stukje is - helaas - niet gebaseerd op recente ervaringen.

10 opmerkingen:

  1. Een nieuw lief, dat geeft een verschuiving in prioriteiten en wat herorganisatie, gelukkig ook veel positieve energie. Bij vrienden ga ik dan niet 'extra vaak' langs om te bewijzen dat ik hen niet laat vallen, die weten uit het verleden dat ik dat niet zal doen. Na enkele weken tot maanden komt alles terug in balans.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hehe Lies. Misschien moet je dan maar op voorhand al wat lief-tijd inplannen. Voor het geval dat... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je mooi geschreven stuk zou gebaseerd kunnen zijn op mijn recente ervaringen. Met dien verstande dat ook ik niets wil bewijzen aan vrienden door vaker langs te gaan, maar wel luid en duidelijk aan mijn lief verkondig dat mijn vrienden belangrijk voor me zijn en blijven. Dat ik ze dus niet (veel) minder wil zien vanwege hem. Ik ben een mensenmens, werk hele dagen alleen en heb -mede daarom- een druk sociaal leven. Ik vind het niet alleen fijn dat zij er zijn, maar ik zou het elk (vers) stel willen aanbevelen: ruim genoeg tijd in om (ook) samen met je vrienden te eten/ wandelen of wat ook. Desalniettemin voelen zowel mijn vriend als mijn vrienden zich soms misdeeld. De kunst is om daar geen 'geplet' gevoel aan over te houden. Een relatie is prachtig, maar mijn vrijheid is me ook ontzettend lief. Avonden samen op de bank naar een film kijken is voor mij geen optie.
    Het enige dat wel echt wennen is, is om bij mijn plannenmakerij rekening te houden met zijn wensen en agenda, dat ben ik niet (meer) gewend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees dit als een 'ik-schrijf-het-moeilijke-nieuws-van-me-af'. Gewoon doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken het, vooral dat slapen is een echte aanpassing. Laatst 2 weekenden achter elkaar een vriendin bij me geslapen. Een bed dat normaal gezien helemaal voor jou is, moet je nu delen. De benen diagonaal leggen, gaat niet meer. Een hardere ademhaling vlakbij je oren. Nee, totaal niet geslapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dus naast het reeds inplannen van 'lief-tijd' in de agenda voor het geval we ooit ontsingeld geraken, misschien ook al een cd met 'slaapgeluiden' aanzetten en een kersenpitkussen van 80 kg naast ons leggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Anoniem, Ideale maten hoeft dat nieuw lief dus niet, als het maar past binnen de geoefenende 80kg :)

    Maar eigenlijk vooral: Mooi woord 'ontsingeld' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Els: dat inplannen van Lief-tijd is nogal moeilijk, want je kent natuurlijk de werkuren en agenda van je toekomstig lief nog niet. Aan Lief-tijd heb je niets als de man in kwestie niet vrij is.
    Een andere optie is een lief te zoeken zonder job, huis, hobby's, kinderen, enz. Maar dat lijkt mij nu ook weer niet de juiste weg om te bewandelen.

    @anoniem: oefenen met de cd met slaapgeluiden en het kersenpitkussen van 80 kg, hilarisch! Nee, laat mij maar genieten van mijn heerlijk stille slaapkamer (een single-voordeel!) en van mijn kersenpitkussentjes die ik kan wegstampen zodra ik het warm genoeg heb.

    Ontsingeld, dat woord moeten we onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geschreven. Alleen kan ik niet zeggen dat ik weet waarover je het hebt jammergenoeg ... :-( Vermits ik nog nooit eigenlijk een lief gehad heb zou ik ook niet kunnen zeggen, een 'nieuw' lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk en eerlijk geschreven, herkenbaar met momenten.

    En grappig vooral, het leven op zich en hoe gebeurtenissen (bv het nieuw lief) dat eens goed dooreen schudden (ten goede uiteraard).

    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen